Студія "Орфей"

     Преображенська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Презентація літературної  студії
« Орфей»

     учитель зарубіжної літератури
                   Мациборка Л.Я.


                                   2015 рік





 Презентація  літературної студії « Орфей»
Мета : представити студію, дати можливість кожному учневі проявити свої літературні здібності; формувати навички самостійного творчого мислення, уміння вільно висловлювати власні думки; створити умови для глибокого оволодіння духовними та культурними цінностями українського народу та світової культури; навчити розуміти світ і творити його за законами Добра, Справедливості, Честі і Любові.
Обладнання:
Плакат – назва студії « Орфей», карта світу, надписи про значення слова у житті людини, твори учнів, слайдова презентація « Краса землі моєї Батьківщини» , малюнки, вишиванки, рушники , газета « Наш край»  із поезіями учнів школи.
                        План проведення
І. Привітання
1.     Вступне слово учителя
Шановні гості,учні, колеги! Сьогодні ми запрошуємо вас на презентацію творчо – мистецької студії « Орфей».
Ви знаєте, що талант – явище рідкісне, отже дуже важливо  вчасно помітити, підтримати талановиту дитину, дати загорітися найменшій іскорці дитячої творчості. Протягом місяця поводилася підготовча робота : діти створювали власні твори ,  писали листи до односельчан , котрі перебували в АТО, готували слайдову презентацію, малювали малюнки. Сьогодні ж настав час представити гостям  свої наробки, презентувати власний талант.
 Тож передаю слово самим учням.
Дівчинка
-         Доброго дня, шановні гості!
Хлопчик
-          Доброго дня , шановні друзі!
Д. Бачу, що тут зібралися найталановитіші учні школи: хлопці і дівчата
Х.
Старшокласники і  учні середньої ланки
Д. Які уміють майстерно володіти словом
Х. І пензлем, і фарбами
Д. І в музиці розбираються
Х. Уміють співати і танцювати.
Д. Але сьогодні демонструватимемо свою майстерність володіти художнім словом.
Х. До речі, Катерино, а ти вірші пишеш?
Д. Звичайно ! І вірші, і прозу…
Х.І прочитаєш сьогодні нам?
Д. Обовязково!Але спершу поступлюся чергою тобі.
Х.  Раз ти така грамотна на язик ,Тоді скажи, а ти точно знаєш . чому наша студія називається « Орфей»?
Д. А це краще за нас з тобою розкажуть наші старшокласники – Анна і Влад.

ІІ. Презентація назви студії

          Анна. Ми вирішили назвати нашу студію « Орфей». За давньогрецькими міфами та легендами , Орфей - це поет і співець, що міг зачарувати своєю творчістю все живе і неживе. Перед талантом Орфея схилялися звірі та стихії, він передавав їм власні почуття і тим самим змінював світ навколо себе.
 Влад. Видатний австрійський поет Р.М. Рільке створив цілий цикл « Сонетів до Орфея», у вірші «Орфей, Евредіка, Гермес» він висловив сподівання ,що мистецтво принесе в світ гармонію, зробить його добрішим та людянішим.
За надзвичайний талант Орфею було дозволено спуститися до царства Аїда – місця , де живуть тіні померлих, - щоб урятувати загиблу кохану Евредіку. Він бачив у мистецтві  єдиний порятунок з безвиході виру буденного життя.
Ми прагнемо змінити світ на краще, тому вважаємо, що назва студії      « Орфей» цілком відповідатиме нашим цілям і напряму роботи.

ІІІ. Тлумачення крилатих висловів

1.     Проблемне запитання
– Діти , чи доводилося вам у житті спостерігати, щоб слово було сильніше від сили? Щоб слово правди перемагало підступну брехню?
2.     Слово  вчителя
Іще з давніх часів , із часів зародження світової цивілізації  слову була відведена особлива роль. Виявляється, не кожна людина уміє передавати свої враження, думки, почуття через слово. Не всі розуміють неосяжну силу нашої мови.
3.     Вислови відомих людей про роль слова у житті людей.
Ще у Біблії сказано незаперечно що « Споконвіку було Слово»(Старий Завіт).
« Час минає, а сказане слово  залишається » - твердив відомий російський класик Лев Толстой.
« Слова – теж вчинки » -  погоджується Анатоль Франс
« Слово – відлуння думки» - додавав Гюстав Флобер
А український геніальний  поет Тарас Шевченко писав так : « Ну щоб, здавалося, слова… Слова та голос – більш нічого. А серце бється, ожива, як їх почує»
ІY. Читання авторських творів( звучить класична мелодія та іде показ кадрів « Краса землі моєї Батьківщини».
1.     Слово учителя.
Усі учнівські твори сьогодні підпорядковані  єдиній меті і бажанню : щоб на Землі був мир. Наша країна Україна така прекрасна, багата і щедра нивами і полями , садами та запасами надр. Ми тут господарі, нам і тільки нам вирішувати майбутнє своєї країни.
Тож будьмо справжніми патріотами, Орфеями рідної країни, її оберегами , її  світлим майбутнім. Саме про це і звучатимуть сьогодні твори учні в Преображенської школи.
2.     Виступи учнів – гуртківців
А) Надаю слово  учням розказати  про давноминулі  події з  нашої історії .
1.     Бумай Марина (вірш «Було колись…»)
2.     Коваль Влад («Із розповіді старожилів»)
3.     Семенчук Анна (« Про славне минуле» )
4.     Маляренко Дмитро (« Розказував мій діді колись…»)

              Б) Про події часів Великої Вітчизняної війни послухаємо
1.     Падуха Михайла (вірш «Як прийшов з війни солдат»)
2.     Падуха Богдана (« Партизани»)


            В )  Про сучасну трагічну ситуацію у країні мовлять слово
              1.Скупа  Катерина ( Присвята братові , учаснику АТО)
              2. Ніколаєва Анна ( присвячується усім матерям)
- А хто із присутніх писав листи до рідних та знайомих в АТО чи малював малюнки? Про що  ви писали? Чи задоволені були адресати?
           Г )    Про мирне життя звучать вірші
1.     Магди Валерії (« Рідний край»)
2.     Падуха Михайла (вірш « Моя земля» )
3.     Магди Валерії («Краса землі моєї»)
4.     Цвітенко Віки («Маки - квіти»)
– Чи є бажаючі серед гостей виступити?


Y. Підсумки  засідання студії
1. Бесіда
- Чи сподобалися вам твори ваших друзів7
- Який твір залпам»стався найбільше?
- Чи вірите ви . що краса і слово врятують світ?
2. Повідомлення про конкурси
Саме з ваших рядів учні скоро поїдуть на предметні олімпіади, тож слід готуватися  достойно виступити! А іще саме сьогодні у місті Луцьку відбувається відкриття 5-го Міжнародного  конкурсу студентської та учнівської молоді імені Тараса Григоровича Шевченка. Тож не будемо стояти осторонь цих знаменних подій. Берімо активну участь  у житті школи, району, країни. Бажаю натхнення і удачі. До нових зустрічей! Дякую усім присутнім за увагу.


                                                                                      « Погоджено»_____________
                                                                                     « Затверджено»________

                                 План
 проведення тижня світової літератури
У Преображенській ЗОШ І –ІІІ ступенів

№п\п
Зміст роботи
Дата\
день
Відповідальні
1
Оголошення плану роботи
понеділок
Вчитель
2
Презентація літературної студії   « Орфей»
          вівторок
Учасники літературної студії « Орфей»
3
Виставка художньої літератури для позакласного читання
Вівторок
Вчитель, бібліотекар
4
Вікторина між учнями 5-6 класів « Казкова планета»
      понеділок
Вчитель та учні – помічники
5
Інтелектуальна гра « О, Щасливчик!» ( для учнів 7 класу)
вівторок
Вчитель, учні – консультанти
6
Літературний брейн – ринг для учнів 8-9 класів  « Античний світ»
     середа
Учитель , учні
7
Засідання літературного клубу школи « Прометей» для учнів 10 класу за творчістю Оноре де Бальзака
четвер
Учитель
8
« Потеріада» для усіх бажаючих( Гра « Найрозумніший»)
пятниця
Учні 10 -11 класів
9
Виставка малюнків учнів « Герої літературних творів оживають»
середа
Учитель,учні
10
Підведення підсумків проведення тижня літератури, нагородження переможців
п»ятниця
учитель

Преображенська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Відкритий урок із зарубіжної літератури
« Урок – зустріч у літературній світлиці»
Тема :
Оноре де Бальзак. Повість « Гобсек»
       Учитель  Мациборка Л.Я.

Засідання літературного клубу « Прометей»
Урок – зустріч у літературній світлиці
Тема  : Оноре де Бальзак. Повість « Гобсек». Влада золота та її філософія у життєвій позиції героя
Мета :
- Узагальнити результати аналізу повісті О.де Бальзака « Гобсек», висловити власне ставлення до образу Гобсека;
- формувати розуміння найвищої цінності людського життя;
-  вдосконалювати навички порівнювати твори літератури та живопису та знаходити у них спільні \ відмінні риси в образах персонажів;
-розвивати уміння відстоювати власну позицію.
Обладнання:
Текс повісті Оноре де Бальзака « Гобсек», портрет письменника, епіграфи  до зустрічі , репродукції картин  Рембрандта « Ян  Сікс»(1654 рік), плакат « Система образів повісті», аркуші А-4 « Життєва філософія Гобсека», маркери, « монети», ваги  , « Феміда» ( учениця )
Епіграфи  до теми
« Золото – найгірша з отрут для людської душі!(Шекспір)
« Бальзак великий! Його характери – витвір розуму Всесвіту! ( Достоєвський)
І Блок.  Вступ. Україна – наш рідний край
1.    Слово учителя.
Шановні гості! Я рада вітати вас у нашій літературній світлиці. Сьогодні ми з вами маємо нагоду зустрітися із неперевершеним генієм 19 століття у галузі літератури французьким письменником Оноре де Бальзаком, щоб іще раз пройтися його життєвим і творчим шляхом, глибоко проаналізувати  і зрозуміти його літературний шедевр « Людську комедію» , адже творчість  цього письменника тісно переплетена з Україною.
2.    Виступ ведучих(підготовлені учні)
А) Українська земля! Вона надихала на творчість багатьох письменників, представників європейської літератури. Це відбивається у їх творчості. А ми маємо пишатися тим, що ми – український народ.
Б) Український чумацький шлях! І хто ним тільки не мандрував із добрими та поганими намірами: митці і торгівці, визволителі  і загарбники.
А) Українці мандрують, щоб краще пізнати наснагу рідної землі, а чужинці мандрують , спостерігаючи, що то за могутня держава та її народ, який віками не можна здолати.
Б) Стежки життя. У кожного вони різні. Хтось іде вже добре натоптаною , хтось ледь помітною, а хтось взагалі сам собі її покладає. Один іде тернистим шляхом , інший – навпростець. Як же вибрати ту неповторну особливу стежку, щоб не помилитися?
ІІ Блок. Зустріч із письменником
Демонстрація відео  із музичним супроводом – українські пейзажі.
Декорації – стіл, застелений білою скатертиною, на ній – чорнильниця, перо, аркуші паперу, поряд – чашка з кавою . За столом сидить огрядний чоловік  і щось занотовує. Підходить селянин у полотняній сорочці та у солом»яному капелюсі.
-         Доброго дня, пане добродію!
-         Доброго дня на українській землі!
-         То, значить ,пан буде не тутешній, чужинець, мандрівник, перепрошую, звідкіля пан буде?
-         Маю честь : Оноре де Бальзак – письменник із Франції.
-         О, то пан із Заходу, з Європи, А що , французькі письменники проявляють інтерес до України? Чи взагалі вони знають про її існування? Може, Україна для них – біла пляма на карті світу?
Ремарка вчителя.
На думку дослідників у Франції добре відомо про Україну і українців . Французькі письменники віддали належне її історії , духовному стану її народу. Вони писали статті, есе про наших майстрів пера, листувалися із товаришами українцями , навіть подорожували Україною , жили і родичалися на нашій Батьківщині.
(продовження діалогу із письменником)
-         Шановний мандрівнику! Ми з вами ось уже третє століття зустрічаємося. Хто ж ви насправді – філософ, письменник – реаліст чи романтик, фантазер чи проповідник?
-         Я, мабуть, є і тим і іншим. А гостюю у мадам Евеліни Ганської, що має маєток Верхівня біля Житомира. Розпочалася ця «сердечна драма» з листа із підписом « іноземка», який був надісланий із Одеси 28.02.1832 року. Кореспондентка похвалила « Сцени із приватного життя» та зробила зауваження ,що « Шагреневій шкірі» бракує витонченості почуттів, тобто головної гідності моєї творчості.
Ведуча1.
А згодом іноземка відкрила своє ім.»я ; вона була заміжня, а її чоловік, Ванцеслав Ганський, був старший за неї на 22 роки; у них була єдина донька –
Гана. Спочатку листування було безневинним, а потім – любовним. Уперше закохані зустрілися восени 1833 року у Швейцарії.
Ведуча 2.
Евеліна полонила його відразу, тому що була вродливою жінкою, трималася шляхетно і невимушено. Листування тривало 18 років. Вони зустрічалися у Женеві, Санкт – Петербурзі, Дрездені, Парижі, Римі. Побратися вони не могли , хоча їх добрі стосунки невдовзі переросли у справжнє кохання.
Ведуча 1.
А поки що Бальзак і Евеліна насолоджувалися листуванням. Він присвячував їй свої твори, надсилав до України рукописи романів. Коли чоловік Евеліни помер у 1841 році , графиня Ганська запросила письменника погостювати в Україні.
Ведуча 2.
Сьогодні просто вражають слова , які написав Бальзак у листі до сестри: « І ось , нарешті. Я побачив Північний Рим, татарське місто з трьомастами церквами, багатством Лаври і Святою Софією. А навкруги українське степове безмежжя. Зовсім не зайве глянути  хоч раз на це… Україна – це справжня легенда , справжня пісня.
3.    Перегляд відео сюжетів по життєвий та творчий шлях письменника.(4 хвилини)
ІІІ Блок. Оноре де Бальзак – автор епопеї « Людська комедія»
1.    Словник: епопея- монументальний за охопленням зображуваних подій твір. Простеження історії багатьох людських доль упродовж тривалого часу.
2.    Слово вчителя.
У своїй « Передмові» Бальзак говорив : « Величезний розмах плану, який охоплює одночасно історію  і критику суспільства, аналіз його  засад дозволяють , як мені здається, дати йому назву « Людська комедія»… чи  правильна вона? Це вирішать читачі».
3.    Індивідуальне завдання учням
А)  На дошці схематично зобразити будову твору – епопеї « Людська комедія» , яку створив автор  із 1829 по 1850 роки
Б) За поданою таблицею – схемою « Образи персонажів повісті « Гобсек»  ввести присутніх у хід подій твору.
ІУ Блок .  Повість Бальзака « Гобсек»
1.    Слово вчителя.
Оноре де Бальзаку  вдалося створити цікавий образ лихваря, який відрізняється від інших скнар у світовій літературі.
Гобсек – лихвар – це породження самого життя, основ сучасного йому суспільства, де скрізь точиться боротьба між бідністю і багатством, і саме життя навчило його , що перемагає той, хто має гроші, а гроші дають владу над людьми.Чи насправді це так? Хто перемагає в героєві : скнара чи філософ , « істота підла»  чи « висока»? Хто ж він?
2.    Портфоліо героя (робота у парах)
Анкета
Дані героя
1
Ім.»я
Жан Естер
2
Прізвище
Ван Гобсек
3
Рік народження
1740 рік
4
Місце народження
Передмістя Антверпена
5
Батьки
Мати –єврейка, батько –голландець
6
Рід занять
Лихвар
7
вірування
Скоріше байдужий до релігії
3.    Робота з текстом.
А)  вибіркове читання
-         Зачитайте портрет Гобсека!(хрестоматія с. 66)
-         Розкажіть про дитинство Гобсека. ( с.68)
     Б )     проблемні запитання до твору
-         На вашу думку, яку роль у житті людини відіграють гроші?
-         Чи згодні ви з епіграфом уроку?
         В ) Слово учителя
Важко уявити людське життя без грошей. Уся історія людства пов»язана з ними. Та разом з тим саме із  золотом пов»язане все найстрашніше , що є в житті : горе, ненависть, зрада, вбивство. Не можна не погодитися зі словами невідомого мудреця, який сказав  , що « Золота доба людства була тоді, коли золото іще не панувало».
   Тема золота знайшла своє відображення на сторінках творів різних письменників різних  епох.  Бальзак пішов далі і показав у своїй повісті нові тенденції життя : процес накопичення багатства, що стає рушійною силою не лише суспільства, а й людських стосунків. Крок за кроком у своїй повісті автор досліджує вплив грошей на людську особистість.
     Г)  Індивідуальні  пошукові завдання учням : знайти у тексті цитати, які підтверджують , що золото має велику силу над людьми (7-8 цитат)
(Можливі відповіді учнів)
« Хіба я жив би так, якби був багатий?»(Гобсек)
« А хіба можуть відмовити тому, в кого в руках мішок золота?»(Гобсек)
«А життя? Хіба це не машина, яку приводять у рух гроші?»(Гобсек)
« Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства» (Гобсек)
« Золото – це товар, який можна зі спокійним сумлінням продавати дорого або дешево, залежно від обставин» ( Дервіль про принципи Гобсека)
4.    Інтегрована вправа « Кубування»
-         Чим заробляв собі на життя Гобсек?
-         Хто стає клієнтом головного героя?
-         Чому до послуг Гобсека звертаються лише у крайньому випадку7
-         Чому Гобсека називають «людиною - автоматом», «людиною - векселем»?
-         Чому він стягував борги по векселях, бігаючи по всьому Парижу?
-         Чи відповідає рівень достатку Гобсека і його спосіб життя?
5.    Робота у групах
І група «Гобсек – знавець соціальних явищ»
ІІ група»Гобсек - психолог»
ІІІ група «Гобсек – представник класу капіталістів»
Завдання : із поданих цитат кожній групі вилучити( можна підкреслити )лише ті, які стосуються завдання
-« Незворушне лише одне почуття, яким наділила природа – інстинкт  самозбереження»
- « Найтривкіша з усіх насолод – марнославство. Марнославство – це наше «я».
- « Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»
- краще самому визискувати, ніж дозволяти , щоб визискували тебе»
- « Гроші – товар, який із чистим сумлінням можна продавати дорожче або дешевше»
- « У золоті зосереджені всі сили людства»
-« А хіба можна відмовити тому, у чиїх руках мішок із золотом?»
- « Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»
- « Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства»
- « А влада і втіха – хіба не основи суспільного ладу?»
- « Я досить багатий, щоб купувати людську совість»
- « У мене погляд, як у  Господа Бога, я зазираю у душі»
6. Висловлювання учнів за темою « Він був багатий, а чи був щасливим?»
І Y Блок .  Висновки
1.    Слово вчителя
Отже, з ваших міркувань зрозуміло, що Гобсек – цинічний філософ, витончений глядач, який спостерігає життєві трагедії і драми. Людина,яка має романтичне минуле, сповнене розчарувань, набутого і втраченого багатства, людина, яка зазнала розтоптане кохання, зраду, це « заручник» « Влади золота» , який вважає себе володарем світу .але це омана, бо він – « людина- автомат», « людина – вексель», істота, яка створила пастку і сама  потрапила в неї.
2.    Інтерактивна вправа « Феміда»
А) Слово вчителя
Ми з повісті знаємо, що лихварі любили збиратися у кав»ярні « Феміда», де ділилися власним досвідом та потрібною інформацією.  За давньогрецькою міфологією Феміда є богинею правосуддя. Тожвона чесно і справедливо допоможе нам з вами розсудити Гобсека, який же він насправді. Запросимо до нас у гості Феміду(учениця, одягнена ,як давньогрецька богиня   із зав»язаними очима та із аптекарськими вагами у руках).Учні класу довільно обирають позицію « Я- адвокат Гобсека» чи « Я- прокурор Гобсека». За одну хвилину діти мають підготувати чи то звинувачення , чи захист і своє слово підтвердити «золотою монетою» (цукерки у вигляді монет у  фользі). Далі проходить сам «суд над літературним героєм», наприклад:

                     Захист
Звинувачення
Гобсек має аналітичний розум і може бути корисний людству
Надзвичайно жадібний тип
Чесний і справедливий у певних ситуаціях, і йому можна довіритися
Жорстокий егоїст
Спостережливий , тонкий психолог
Вважає себе володарем світу
Поважає працьовитих людей
Розважається людськими драмами
Сам став жертвою у молоді роки
Наживається на своїх жертвах
Добре розбирається у мистецтві
Мстивий і заздрісний до аристократів
Повчає Дервіля, допомагає коштами та порадами
«людина - вексель»,
 « Людина - автомат»
Допомагає тим, хто довірився йому без хитрощів
Безжалісний егоїст
Справжній фахівець своєї справи
Знищив у собі усі людські почуття

                             Висновки
                 захист
звинувачення
Гобсек – розумний, справедливий, чесний, акуратний, поважає працьовитих людей. Життя навчило його добре розбиратися у людях, тож він – прекрасний психолог. У молоді роки сам тяжко працював і став жертвою підлих людей . Добре розбирається у мистецтві, розуміє красу. Тож ми надаємо йому шанс виправитися, знайти свою рідню, переосмислити своє життя і стати щасливим.
Гобсек – жорстокий і скупий егоїст, для якого існує один закон – золото.Його неможливо змінити, адже він діє свідомо, продумано і всі свої знання використовує для наживи. А почуття, які він інколи проявляє до чесних людей – це лише винятки із законів, які він сам і створив. Тож, як і належить, він отримав по заслузі у фіналі повісті, саме те, що  заслужив.
3.    Слово експертам живопису
Робота над репродукцією картини великого голландця Рембрандта « Ян Сікс»( 1654)
 Учень :  Дуже близька тема лихварства є і для відомого живописця 17 століття Рембрандта. Неперевершений майстер портретів зумів тонко і точно передати  характер близької йому людини. Але, як відомо, саме гроші, а скоріше, їх відсутність у портретиста, стали причиною непорозумінь між двома колишніми друзями.
Учениця : Рембрандт дивиться на свого персонажа як на кредитора, хто позбавив його у 1656 році за борги майна, дому, колекції картин , але зображує гідно, намагаючись зрозуміти , що підштовхує чоловіка на такий нікчемний крок.
Учень : Так і Бальзак намагається знайти у своєму героєві крім негативних рис і позитивні ноти, пояснити людську психологію. Тож тема лихварства не нова у мистецтві і давно цікавила митців.
4.    Заключне слово вчителя.
Отже ми вияснили, що постать Гобсека досить неоднозначна. В його образі уживаються  скнара і філософ. Він жорстокий  і безжальний до своїх клієнтів, але по –своєму порядний до чесних трудівників. Дякуємо Оноре де Бальзаку за створену повість, за можливість побувати у тій епосі, ознайомитися з епопеєю « Людська комедія»





Преображенська ЗОШ І-ІІІ ст.

Позакласний захід для хлопців
« Козацькі забави»


учитель  зарубіжної літератури Мациборка Л.Я.


            2016 рік

Мета:  У розважальній ігровій формі  провести змагання між командами  на знання історії українського козацтва ; виховувати справжніх патріотів своєї Батьківщини; розвивати кмітливість , почуття товариськості, відповідальність за свої вчинки.
Обладнання : завдання для команд, тризуб та булава як символи команд, тексти українських народних пісень для змагань на краще виконання пісні, розрізна абетка у двох екземплярах.
Актова  зала прикрашена синіми та жовтими повітряними кульками,на почесному місці державні атрибути : прапор та  герб України, на столі журі – вишитий рушник та калина у вазі .

Звучать українські народні мелодії
І. Вступ.
1. Слово учителя.
Історія нашої країни надзвичайно багата різними подіями, адже наш благодатний край не один раз хотіли  захватити вороги , а українців зробити безправними  і безвольними . Та сильний духом народ піднімався і давав достойну відсіч ворогам.
Більше 500 років тому зявилися в Україні козаки. Вони захищали рідну землю від ворогів. Озброєні загони козаків з ранньої весни до пізньої осені охороняли степові шляхи і переправи. У будь – яку хвилину козаки були готові вирушити в похід на захист рідного краю.
 Про ті  давноминулі події 17 століття  писали у своїх творах європейські письменники Рейнер Марія Рільке У « Пісні про Правду» та Микола Васильович Гоголь у повісті « Тарас Бульба» ,правдиво показали історію нашої землі , передали справжній дух епохи козацтва і не гоже нам, нащадкам козаків відрікатися від історії свого народу.
 Тож сьогодні ми зібралися, щоб відобразити у наших  забавах ті козацькі  традиції ,якими так славилася Запорізька Січ, побачити наших юних козаків   і на словах , і на ділі.
3.    Виступ  учнів
-         Ми любимо сонце і квіти,
 І сонце нам шле свій привіт.
             -  Ми роду козацького діти,
                Землі української цвіт.
-         В яку б не пішли ми дорогу –
Ти, пісне, над нами злітай!
-         Крокуючи гордо і в ногу,
Ми славимо рідний наш край.
-         Здолаєм негоду і вітер,
Відвага – це наш заповіт.
-         Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт!
Ведучий. Тож запрошуємо наших славних козаків до нас на свято!( Під марш «  Ой там на горі Січ іде» виходять дві команди : «Тризуб» та « Булава»)

І тур – представлення команд

Команда «Тризуб»
Команда «Булава»
Командир
Для боротьби ми не обрали
Ані рушниць,ані гармат,
Здоровя повен міх набрали -
Достатньо буде для команд
Я козак - Вернидуб,
За перемогу даю зуб
Командир
Ми прийшли сюди сьогодні ,
Щоб вести запеклий бій.
Тільки ні, не кулаками,
А в веселій, дружній грі.
Я козак – Крутивус,
Горе всім,як розізлюсь!
Я козак, та Вовком звусь,
Бо нікого не боюсь.
Я козак , зовуся Лис,
Як розвідник маю хист.
Моє  імя  відоме – Сокіл,
В цій влучаю зі ста кроків.
А мене всі звуть Сова –
В мене мудра голова.
Яструб – так мене назвали,
Бо крилом дістав я хмари.
Звуть у сотні мене Барсом,
Бо співать умію басом.
А я вітер – побратим,
Ворогів розвію в дим.
Я козак, зовусь Лелека,
На посту я в холод і в спеку.
А мене позвали Грім,
Бо приймаю сміло бій
Ну а я – козак Гусак,
Що зроблю – усе не так.
Звуся змолоду я Левом,
Всі бояться мого реву.
Звуть в козацтві мене Змій ,
Вірний кінь – товариш мій.
Я козак –Вітряк,
Саблею  махать мастак
Звуть усі мене Сорока,
Чую турків зі ста кроків.
А мене  Гепардом звати ,
В степу мене  не наздогнати.
Я козак, зовусь Пантера,
Завжди буду там, де треба.

 Журі просимо оцінити привітання команд, представлення кожного її учасника.
ІІ тур.    Ти мені – а я тобі.
Пропонуємо козакам обмінятися руко жаттям , а при цьому – і мудру  козацьку пораду один одному дайте  . Пропоновані приказки від команд
Де козак , там і слава
Козацькому роду нема переводу
Козак не боїться  ні тучі , ні грому
Козак того роду, що любить свободу
Не плач козак – отаманом будеш
Сміливого куля не бере
Козак – вільна людина
Степ і воля – козацька доля.
Козак – слабкому захисник
Козак, як голуб – знявся й полетів.
Козак – слабкому захисник
За рідний край і життя віддай
Козак козака бачить здалека
Чия відвага, того й перемога
У козака – Січ мати , а Великий луг - батько
Хто любить піч, тому ворог Січ
Дбай  щоднини, щоб розквітла Україна
Для козака кінь – друг,а люлька - жона



ІІІ тур .   Історія рідної землі.
Перевіримо, як наші джури знають історію козацтва. Ведучий читає завдання ,а  писарі занотовують  обрані відповіді і  передає журі на оцінювання.
1.    Що в перекладі з тюрської означає слово «козак»
А) захисник планети ; б) мешканець степів ; в) вільна людина
2. Булава – це
А) найвища нагорода; Б) символ України; в) символ гетьманської влади.
3. Запорізька Січ була розташована :
А) за Дніпровськими порогами; б) в степах Причорноморя; в) на берегах Дністра,
4. Перша згадка по козаків  належить до :
А) 20 століття; Б) 15 століття; в) 10 століття.
5. Національно – визвольна боротьба 1648 – 1657 років відбувалася під поводом : а) Богдана Хмельницького; Б) Івана Сулими; В) Пилипа Орлика.
6. Запорозьку Січ заснував : а) Павло Полуботок; б) Дмитро Вишневецький; в) Богдан Хмельницький.
ІY тур. Конкурс капітанів
Завдання: капітани мають при собі розрізну азбуку із літерами а, б, в. Звучить запитання,а капітан показує відповідь літерами. За кожну правильну відповідь отримує команда 1 бал.
1.    Джурою козаки називали свого :
А) командира,б) помічника; в) коня.
     2. продовж рядки вірша:
Козаку найперше – воля,
Козаку найперше -…
А)слава; б) доля; в) честь.
3.Перша Запорізька Січ була заснована Дмитром Вишневецьким :
А) на острові Хортиця; б) у місті Запоріжжі ;в) біля Чорного моря.
4. Козаки своїх командирів обирали:
А) підкиданням шапок угору; б) таємним голосуванням; в) голосними вигуками.
5. Згідно з традицією , на  Запоріжжя не пускали: а) бідних селян; б) жінок; в) іноземців.
Журі підводить підсумок проведених турів та оголошує результат
У цей час виступають дівчата – вболівальниці із художніми номерами ( пісні, танок , читання гуморесок чи віршів на дану тему)
У тур.  Гра «Мовчанка»
Бувають такі випадки  у житті, що говорити немає можливості,а треба міцно тримати язик за зубами. Тож тоді у пригоді нам стане розрізна азбука . Кожен учасник команди має декілька відповідних літер. Коли команда знатиме розгадку  - учні беруть по одній літері і «виставляють »слово. Перемагає команда, яка швидше викладе слово – відгадку
1.    Як називають вільну людину 15 століття ( козак)
2.    На якому інструменті грали сліпі співці –мандрівці? (кобза)
3.    Булава – символ влади – кого ? ( гетьмана)
4.    Рослина – символ України ( калина)
5.    Кажуть : « Не плач, козак….» То ким стане козак? ( отаманом)
УІ тур «Художники»
Відомо усім, що козаки – майстри на всі руки, тож і майструвати , і малювати уміють. Від кожної команди треба по 1  художнику. Завдання : намалювати літературного героя  .
Команда « Булава » малює Котигорошка,.
Команда « Тризуб »малює Козака Мамая.
Завдання  : захистити свій малюнок ( домашнє завдання : на захист підійде вірш, гопак, анекдот чи інший номер, головне, щоб із гумором)
УІІ тур  « Козацька пісня»
Що то за козак,який не любить запальної пісні! Сьогодні завдання командам  за 1 хвилину підготувати яскраве виконання пропонованої пісні. Усім членам команди роздаємо слова, даємо фонограму – і вперед.
Команда   «Булава» виконує народну пісню « Їхали козаки»,                                              « Тризуб »  співає - « Із сиром пироги»
 Для глядачів у цей час  - виступ вболівальників ( спланований  раніше)
 Слово для підведення підсумків надається журі.
Тож сьогодні ми з вами торкнулися  сторінок славного минулого рідної землі,  згадами героїчне минуле Запорізької Січі, показали хлопці свою звитягу, ерудицію , кмітливість. Тож не перевелися козаки і в наш час, є порох в порохівницях і звитяжний дух молодого покоління. Слава Україні ! Героям слава!



Використана література
      1. Навчальні програми для загальноосвітніх закладів з навчанням  українською мовою
2.    Періодика : журнал «Світова література у сучасній школі» 2011-2014 роки , видавництво РА « Освіта України»
3.    Журнали « Зарубіжна література» 2007 року
4.    « Шкільні виховні заходи»видавництво « Ранок», випуск №1,2,3 Тернопіль – Харків 2010









Самоаналіз роботи вчителя зарубіжної літератури
    Уроки  зарубіжної літератури  ознайомлюють учнів із кращими зразками  й головними етапами розвитку  світового літературного процесу. Головною ж метою курсу  є залучення школярів  до найвищих досягнень світової літератури і культури, загальнолюдських і національних духовних  цінностей, виховання  естетичного смаку, високої читацької і загальної культури, вироблення імунітету проти низькопробних явищ масової культури.
Тож я свої уроки будую згідно  програми для загальноосвітніх навчальних закладів , але  якщо дозволяє матеріал , не забуваю  розповідати учням про зв'язок біографії   того чи іншого письменника з Україною,  або тематикою творів, що взята  з історії України. Особливо яскравими  відбуваються уроки за творчістю  Рейнер Марії Рільке () « Пісня про Правду») , Миколи Гоголя , коли вивчаємо « Вечори на хуторі біля Диканьки»,  повість « Тарас Бульба». Діти із великим задоволенням перечитують уривки, які сподобалися, інсценують зустріч синів  після навчання  з батьком Тарасом Бульбою. Але ще більше задоволення приносить інсценування  вечорниць напередодні Різдва. Ось де справжній український колорит! Часто проводимо з учнями середньої ланки « Козацькі розваги», на яких використовуємо вивчений матеріал на уроках літератури, історії, образотворчого мистецтва та музики. Свято виходить  дуже яскравим, емоційним, спонукає до розвитку творчих здібностей, ерудиції, кмітливості. Саме  в такий спосіб відбувається краще осмислення набутих знань, їх повторення та закріплення.
У своїх доробках представляю деякі заходи  , що ввійшли у систему проведення « Тижня світової літератури у рідній школі».Адже наша школа не один десяток літ  обирає пріоритетний напрям виховної роботи  військово  – патріотичне виховання підростаючого покоління. Тож виховую патріотів і на уроках світової літератури.

 Вчитель світової літератури Преображенської ЗОШ І-ІІІ ступенів Мациборка Любов Яківна

Немає коментарів:

Дописати коментар